Viime luennoilla käsiteltiin terveyden edistämisen toimijoita ja sektoreiden välistä yhteistyötä. Itse jäin luentojen jälkeen pohtimaan etenkin yritysten merkitystä terveyden edistämisessä. Luennoilla tuli esille muutamia hyviä esimerkkejä siitä, kuinka yritykset ovat muuttaneet toimintaansa ja tuotteitaan vuosien saatossa (mm. rypsiöljyn käytön lisääminen LU:n kekseissä sekä HK:n tuotteiden suolapitoisuuden alentaminen). Tehdyt muutokset ovat todella hyviä ja niillä voidaan olennaisesti vaikuttaa kansalaisten terveyteen.

Valitettavasti suhtaudun kuitenkin hieman epäileväisesti siihen, tullaanko vastaavia muutoksia tekemään myös tulevaisuudessa. Ainakin itsestäni tuntuu siltä, että nykyisen taloudelliset intressit saavat yhä enemmän valtaa yritysmaailmassa ja esimerkiksi Valio tuntuu olevan hyvin halukas tekemään ensisijaisesti niitä tuotteita, joita ihmisille saadaan helpoiten myytyä. Usein nämä tuotteet ovat selvässä ristiriidassa kansallisten ravitsemussuositusten ja muiden kuten sydänliiton suositusten kanssa. Erinomainen esimerkki tästä ovat muun muassa jogurtit, joissa painotetaan nykyisin lähinnä lisäaineettomuutta sekä makunautintoa. Lisäaineet tuotteissa on korvattu usein sokerilla, rasvaisella maidolla ja jopa kermalla. Sen sijaan vähärasvaisia, suositusten mukaisia tuotteita on tarjolla todella vähän. 

Mielestäni on harmillista, että yritysten asema terveyteen vaikuttavana tekijänä on nykyisin niin vahva. Tosiasia vain on, että se mitä kaupassa on tarjolla, vaikuttaa huomattavan paljon enemmän siihen mitä ihmiset syövät kuin se, mitä me ravitsemuksen ammattilaiset yritämme kehottaa syömään. Jollain tapaa yritykset tulisi mielestäni saada kantamaan enemmän vastuuta siitä, miten heidän tuotteensa pitkällä aikavälillä vaikuttavat suomalaisten terveyteen. 

- Henna K.