Tiinan luennolla mieleeni jäi kysymys, kuinka paljon terveydenhuollon työntekijö saa puuttua ihmisen terveyteen, tai epäterveellisiin elintapoihin. Esiemrkiksi ravitsemusterapeuttina trarkoituksenammehan on muutta asiakkaan elintapoja ja erityisesti ruokatottumuksia treveellisemmiksi. Mutta jos asiakas ei ole halukas tähän emme myöskään voi häntä pakottaa. Kuten Tiina luennolla sanoi "Ihmistä ei voi pelastaa valinnoistaan", emme voi päättää asioita kenenkään puolesta, emmekä varsinkaan pysty muuttamaan tämän henkilön käyttäytymistä ilman hänen omaa halukkuuttaan siihen. 

Tässä kohtaa vetoan motivoivan haastattelun tehokkuuteen. Juuri tällaisessa tilanteessa meidän tulisi motivoida asiakas muutokseen. Esimerkiksi omia arvojaan ja arvovaltaisia tekojaan pohtimalla voidaan saada asiakkaan edes miettimään elintapojen muutosta ja sen hyviä puolia.

Vaikka emme välttämättä pysty puuttumaan, saatikka sitten saamaan muutosta aikaan, on se meidän velvollisuus yrittää saada muutos aikaan. Loput on sitten asiakkaasta itsestään kiinni. Minusta meillä on myös oikeus puuttua.

-Katarina K.