Luennosta jäi mielestäni pois se hyvin tärkeä näkökulma, että mitä esimerkiksi terveydenhuoltolaissa on määritelty terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä kunnassa seuraavasti:

"Kunnan on seurattava asukkaittensa terveyttä ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä väestöryhmittäin sekä kunnan palveluissa toteutettuja toimenpiteitä, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustolle on kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus.

Kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia.

Kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot. Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi kunnan on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten tahojen sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. Jos sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty useamman kunnan yhteistoimintana, yhteistoiminta-alueen on osallistuttava asiantuntijana eri toimialojen väliseen yhteistyöhön sekä sosiaalisten ja terveysvaikutusten arviointiin alueen kunnissa (Lähde: Finlex).

 

Mieleeni juolahti myös, että olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus siitä, miten kunnanvaltuuston jäsenet ymmärtävät terveyden edistämisen? Ovatko he kuulleetkaan HiAP- periaatteesta? Olisiko hyvä uusien kunnanvaltuustojen aloituskokouksessa tai jossain muualla siellä kauden alkuvaiheessa antaa perustietopaketti HiAP- periaatteesta jne.?

Mira T.