Kuntien ja valtionkin päättävät elimet ovat usein varsin kirjavaa katsottavaa, joukosta löytyy monenlaista sukankuluttajaa. Tehtäessä päätöksiä yllättävän harvalla kansaa edustavista henkilöistä on oikeasti kompetenssia ymmärtää tietoja, joiden perusteella päätös tehdään. Kun ymmärrystä ei ole, alkaa henkilön vaakakupissa painaa tunteisiin perustuvat asiat; pienessä kyläkoulussa oppinsa saanut edustaja varmasti vastustaa vastaavanlaisen koulun lakkauttamista paljon voimakkaammin kuin suuren koulun käynyt. Mikäli tunnepuoli ei vedä suuntaan eikä toiseen, on jäljellä yksi ohjaava tekijä – onko viivan alla positiivinen vai negatiivinen luku.

Jos emme muuten pysty vaikuttamaan yhteiskuntaan ja terveyden edistämiseen haluamallamme tavalla, uhratkaamme asialle muutama ajatus sentään äänestäessä. Onko päätöksentekijälle enemmän hyötyä laudan pontin sahaamisen taidosta vai tutkinnosta, josta saatavilla perustiedoilla kykenee edes lukemaan asiakirjat, joiden perusteella päätös tehdään?

” Vastanneista kansanedustajista 92 % ilmoittaa saavansa tietoa tutkimuksista median välityksellä eli sanomalehdistä, radiosta, televisiosta ja tiedotusvälineiden internetsivuilta. Kohtalaisen monet vastaajat saavat tietoa myös erilaisista seminaareista ja tietoiskuista (80 %) sekä tiedotteista, joita heille on lähetetty (80 %). Nämä kolme tiedonlähdettä muodostavat toisista erottuvan kokonaisuuden. Seuraavaksi tärkein tiedonlähde ovat virkamiehet (57 %), kansanedustajakollegat (54 %) ja omat avustajat (52 %). Nämä ovat ihmisiä, joiden kanssa edustajat työskentelevät tiiviisti. Tämän lisäksi 52 % vastaajista ilmoittaa saavansa tietoa lukemalla heille lähetettyjä tutkimusjulkaisuja. Tutkijoilta suoraan saadaan tietoa selkeästi harvemmin (32 %).” (Jussila 2012, 34)

Jere A.

 

Jussila H. 2012. Päätöksenteon tukena vai hyllyssä pölyttymässä? Sosiaalipoliittisen tutkimustiedon käyttö eduskuntatyössä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 121. Kelan tutkimusosasto: Helsinki.

Lähde: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/35919/Tutkimuksia121.pdf?sequence=1